Nieuw D-TEC 45ft chassis voor Samskip Van Dieren Multimodal

KESTEREN - Op 24 juni 2015 heeft Samskip Van Dieren Multimodal B.V. het eerste D-TEC chassis voor 45ft containers afgenomen.  Samskip Van Dieren is een dochteronderneming van het Rotterdamse Samskip Multimodal B.V. Samskip Multimodal is gespecialiseerd in multimodaal vervoer binnen Europa. Hiervoor maakt ze gebruik van o.a. eigen schepen, containers, wagons, trucks, trailers en containerchassis.  Daarnaast beschikt ze over een eigen railterminal in Duisburg. ‘We hebben voor D-TEC gekozen vanwege het lage eigen gewicht van het chassis en de goede prijs-kwaliteitsverhouding, aldus Tim van der Roest (Fleet Manager Samskip Van Dieren)’.


 

Nieuw D-TEC chassis 45ft

Samskip Van Dieren heeft bij D-TEC de vraag neergelegd voor een licht en robuust 45ft containerchassis. Deze vraag sluit goed aan bij de uitgangspunten van D-TEC bij de ontwikkeling van de S-line containerchassis. Deze chassis staan bekend om hun lichte gewicht, robuuste vormgeving en eenvoudige bediening. Eenvoud staat dan ook voorop bij D-TEC, zowel in constructie als in bediening. De containerchassis bevatten daarom weinig servicedelen en als gevolg daarvan zijn de onderhoudskosten laag. Bovendien gaf Samskip Van Dieren nog een uitdaging mee om het risico op schade te beperken. Bij de huidige chassis van 45ft komt het zeer regelmatig voor dat er schade wordt gereden aan de truck en/of laaddock. Eén van de belangrijkste oorzaken van schade is dat in veel gevallen de vergrendelpennen aan de voorzijde van de trailer niet terug gezet worden in de juiste positie. D-TEC heeft hier op ingespeeld door de vergrendeling zo te construeren dat de vergrendeling niet open kan blijven staan.  

1 liter dieselbesparing per 100 kilometer
D-TEC richt zich bij nieuwe ontwerpen altijd op lage gebruikskosten. ‘Elke 1000 kilo die een chassis lichter is, levert 1 liter dieselbesparing per 100 kilometer op’, aldus Van Vlastuin, die dit baseert op cijfers van onder andere de NEA. ‘Dit lichte gewicht realiseren we door een slim ontwerp en door gebruik te maken van kwaliteitsstaal met een hoge sterkte.  Ook dit nieuwe 45ft chassis weegt nog geen 3800 kg, en is hiermee ook het lichtste 45 containerchassis in de markt. 



Van links naar rechts: Twan Heetkamp, Tim van der Roest, Gerrit van Vlastuin en Danny de Koning.