Thursday, June 25, 2015
KESTEREN - Op 24 juni 2015 heeft Samskip Van Dieren
Multimodal B.V. het eerste D-TEC chassis voor 45ft containers afgenomen. Samskip Van Dieren is een dochteronderneming
van het Rotterdamse Samskip Multimodal B.V. Samskip Multimodal is
gespecialiseerd in multimodaal vervoer binnen Europa. Hiervoor maakt ze gebruik
van o.a. eigen schepen, containers, wagons, trucks, trailers en
containerchassis. Daarnaast beschikt ze
over een eigen railterminal in Duisburg. ‘We hebben voor D-TEC gekozen vanwege
het lage eigen gewicht van het chassis en de goede prijs-kwaliteitsverhouding,
aldus Tim van der Roest (Fleet Manager Samskip Van Dieren)’.
Nieuw
D-TEC chassis 45ft
Samskip Van Dieren heeft bij D-TEC de vraag neergelegd voor
een licht en robuust 45ft containerchassis. Deze vraag sluit goed aan bij de
uitgangspunten van D-TEC bij de ontwikkeling van de S-line containerchassis.
Deze chassis staan bekend om hun lichte gewicht, robuuste vormgeving en eenvoudige
bediening. Eenvoud staat dan ook voorop bij D-TEC, zowel in constructie als in
bediening. De containerchassis bevatten daarom weinig servicedelen en als
gevolg daarvan zijn de onderhoudskosten laag. Bovendien gaf Samskip Van Dieren nog een
uitdaging mee om het risico op schade te beperken. Bij de huidige chassis van
45ft komt het zeer regelmatig voor dat er schade wordt gereden aan de truck
en/of laaddock. Eén van de belangrijkste oorzaken van schade is dat in veel
gevallen de vergrendelpennen aan de voorzijde van de trailer niet terug gezet
worden in de juiste positie. D-TEC heeft
hier op ingespeeld door de vergrendeling zo te construeren dat de vergrendeling
niet open kan blijven staan.
1 liter dieselbesparing per 100 kilometer
D-TEC richt zich bij nieuwe ontwerpen altijd op lage
gebruikskosten. ‘Elke 1000 kilo die een chassis lichter is, levert 1 liter dieselbesparing
per 100 kilometer op’, aldus Van Vlastuin, die dit baseert op cijfers van onder
andere de NEA. ‘Dit lichte gewicht realiseren we door een slim ontwerp en door
gebruik te maken van kwaliteitsstaal met een hoge sterkte. Ook dit nieuwe 45ft chassis weegt nog geen
3800 kg, en is hiermee ook het lichtste 45 containerchassis in de markt.
Van links naar rechts: Twan Heetkamp, Tim van
der Roest, Gerrit van Vlastuin en Danny de Koning.
|