Nieuw D-TEC Flexitrailer TRACTION

KESTEREN – D-TEC introduceert met een nieuw type containerchassis de oplossing voor de vaak lage schoteldruk bij het vervoeren van 20ft containers achterop het chassis. ‘Met de Flexitrailer Traction wordt een optimale tractie van de trekas bereikt’, aldus productmanager Elbert Folmer.



Met name in bergachtig gebied en bij glad weer is voldoende druk op de trekas belangrijk. Daarom wordt een 20ft container het liefst centraal op een containerchassis geplaatst. Maar in de meeste gevallen is dat niet mogelijk, omdat de container dan niet tegen een laaddock gezet kan worden. De oplossing hiervoor is om de container over de assen naar achteren te schuiven bij het laaddock, met een schuiftafel, een slider, of een rollenketting. Alle oplossingen hebben als nadeel het forse leeggewicht, de onderhoudskosten en schadegevoeligheid.

2000 Liter diesel besparen

 Folmer: ‘Met de Flexitrailer Traction zet D-TEC een slim en eenvoudig alternatief neer. De Flexitrailer Traction weegt in basisuitvoering circa 4,5 ton. Dat is 1100 tot 1500 kilo lichter dan de huidige oplossingen. Daarmee kan op jaarbasis 1500 tot 2000 liter diesel worden bespaard.’

Het werkingsprincipe is vrijwel identiek aan de bekende D-TEC Flexitrailer. Het chassis is gebaseerd op een centrale koker, met uitschuifmogelijkheid vóór en achter de assen. Nieuw is dat de 20ft container niet achter de nek, maar op de nek wordt gezet. Om dit te bereiken kan de voorste twistlockbalk van de 40ft positie vooraan de gooseneck naar achteren geschoven worden.

 Advanced Traction Optimization 

Aanvullend levert D-TEC een Advanced Traction Optimization systeem. ‘Hiermee kan de gebruiker het gewicht op de trekas nog verder optimaliseren door de eerste as gedeeltelijk te ontlasten, zodanig dat de tweede en derde as maximaal belast worden en de schoteldruk tot 30 procent hoger wordt. Deze functie werkt permanent, dus ook bij hoge snelheid’, licht Folmer toe.

 De 20ft containers tot 25 ton kunnen hierdoor met 25 procent van het combinatiegewicht op de trekas worden vervoerd. Bij een 20ft container van 30 ton is het gewicht op de trekas nog altijd boven de 20 procent. ‘Natuurlijk is dit niet alleen afhankelijk van de trailer, maar ook van de uitvoering van de trekker. D-TEC kan op basis van specificaties van de trekker een goede indicatie geven van de last op de trekas bij gebruik van de Flexitrailer Traction.

’Doordat de container niet over het chassis geschoven wordt, ontbreken zware rollen en lagers en bewegende spatschermen en twistlockarmen. Door de simpele, mechanische werking is het chassis veel minder schadegevoelig. De Flexitrailer Traction is standaard geschikt voor 1x20ft, 2x20ft, 30ft en 40ft met en zonder tunnel.

Video

 <