Nieuwe D-TEC schrootkipper
|
Tuesday, June 30, 2020
KESTEREN - Trailerbouwer D-TEC
heeft een nieuwe kipper voor de recyclingsector ontwikkeld. De kipper is
ontworpen voor stabiliteit en duurzaamheid, maar tegelijkertijd is het een
echte lichtgewicht in zijn klasse. Tijdens het ontwerpproces is gebruikgemaakt
van veel bewezen marktontwikkelingen en de expertise van Christian Lück uit
Duitsland.
‘D-TEC heeft een jarenlange
ervaring met de productie van lichtgewicht tanktrailers en containertrailers.
Ook bij de productontwikkeling van de kipper was een laag leeggewicht een
belangrijk uitgangspunt. Algemeen directeur Gerrit van Vlastuin: ‘Dankzij onze
jarenlange ervaring met het bouwen van lichtgewicht trailers door onder andere
de toepassing van hoge treksterkte staal, zijn wij nu ook in staat om een
lichtgewicht kipperchassis op de markt te zetten. Door het geoptimaliseerde
ontwerp en door het toepassen van zeer slijtvaste HARDOX-zijwanden van 3
millimeter en een HARDOX-bodemplaat van 5 millimeter is de kipper bij een
volume van 57 m³ leverbaar vanaf 7.400 kilo.'

Veiligheid en gebruikersgemak
Bij deze productontwikkeling vormde het minimaliseren van de omvalkans een
belangrijk aandachtspunt. ‘Daarom ontwikkelden we de kipper met een laag
zwaartepunt en heeft hij een torsiestijf chassis met uniek schorenconcept. Dit
laatste komt de veiligheid ten goede.’ Voor het makkelijker en sneller lossen
van de lading is de vorm van de bak conisch (loopt taps toe) en bestaan de
zijwanden uit één plaat zonder extra lasnaden. Voor meer flexibiliteit tijdens
het lossen kan één van de achterdeuren optioneel uitgerust worden met een
graanschuif.
Eerste prototype goed
ontvangen
‘Met de ontwikkeling van het chassis en de bak hebben wij gekeken naar onze
eerdere ervaringen en de behoeften vanuit de markt. Het eerste prototype is als
test ingezet bij één van onze klanten en door verschillende chauffeurs
intensief gebruikt. De kipper heeft de test goed doorstaan, de bodem en de
zijwanden zien er na gebruik nog goed uit. We zijn daar heel tevreden over’,
vertelt Van Vlastuin enthousiast.
Voor Europese markt Bij het ontwerp hield D-TEC
eveneens rekening met de inzetbaarheid in geheel Europa. ‘Vooral bij het
chassisontwerp en met de uitwerking van de verschillende bakuitvoeringen
hielden we rekening met de diverse markten. Met als resultaat een optimale
gewichtsverdeling voor de verschillende markten.’
Meer dan 30 jaar ervaring
D-TEC heeft meer dan 30 jaar ervaring in de productie van containerchassis en
(mest)tanktrailers. De trailerfabrikant levert een uitgebreid programma van
containertrailers, waaronder de bekende Flexitrailers en Combitrailers die
worden afgezet in heel Europa. De tanktrailers van D-TEC zijn ontwikkeld voor
de Europese mest- en biogasmarkt met een uitgebreid aanbod aan opties.
|
|
|