Onderhoud- en servicewerkzaamheden aan tanktrailers

Wanneer u onderhoud- of servicewerkzaamheden gaat doen aan uw tanktrailer, zijn er verschillende zaken waar u op moet letten.
Bovendien zorgt een goed onderhoudsplan ervoor dat de stilstand van het voertuig beperkt wordt. 

Veiligheid

Bij de ontwikkeling van de mesttanktrailer is er natuurlijk rekening gehouden met de veiligheid. Er blijven echter altijd risico’s bestaan. Het is daarom van groot belang om de veiligheidsvoorschriften na te lezen, die vermeld staan in de handleiding die u gekregen hebt bij aflevering van de tanktrailer. 

Een van de grootste risico’s is het werken in of aan een tanktrailer. In de meeste gevallen is het reukloze gas (H2S) aanwezig in een tanktrailer. Deze zijn echt zeer gevaarlijk en bij een hoge concentratie zelfs levensbedreigend, jaarlijks gebeuren hier weer ongelukken mee. Neem geen onnodige risico’s en probeer ongelukken te voorkomen door de veiligheidsvoorschriften strikt in acht te nemen.  



Onderhouds- en inspectiepunten

In dezelfde handleiding vindt u instructies voor onderhoud en inspectie. Even wat belangrijke zaken op een rijtje:  

Natrekken van bouten
Veerstroppen, schokdemperbouten en draaikransbouten moeten zeer regelmatig nagetrokken worden. Bijvoorbeeld bij een nieuwe trailer na 500 km of na 2 dagen. Deze controle dient regelmatig herhaald te worden. Gebruik de handleiding voor verdere instructies.  

Voor iedere rit
zijn er een aantal zaken die gecontroleerd en getest moeten worden, waaronder: 
- Hydrauliek ventiel, slangen, leidingen en koppelingen controleren en testen, 
- Luchtbalgen visueel controleren op lekkage,
- Werking luchtcilinders controleren d.m.v. ventielenkast. Ontluchting dicht dan cilinders naar 0-stand, 
- Vacuüm kleppen en overdrukklep controleren, etc. 

Bij vorst
dient u er alert op te zijn dat de vacuümventielen niet dichtvriezen. Het vacuüm zuigen van tankvaten in de winter komt ieder jaar weer voor. Zorg dat de vacuüm ventielen voldoende gesmeerd zijn en dat de chauffeur goed is geïnstrueerd om het luchtklepje in de gaten te houden bij het lossen.

Monsterapparaat (alleen voor Nederland)
Goed onderhoud aan het monsterapparaat en met name de monstername cilinder is van belang. Dit om te voorkomen dat er te weinig mest in het monsterzakje wordt gedaan.  

Vragen
Heeft u vragen over het onderhoud aan uw tanktrailer of bent u de handleiding kwijt? Neem gerust contact op met onze Aftersales-afdeling. Zij zijn bereikbaar via e-mail: aftersales@d-tec.nl of telefoon: + 31 (0) 488 - 410864.