Onderhoud- en servicewerkzaamheden aan tanktrailers
|
Tuesday, November 25, 2014
Wanneer u onderhoud- of servicewerkzaamheden gaat doen aan uw tanktrailer, zijn er verschillende
zaken waar u op moet letten. Bovendien zorgt een goed onderhoudsplan ervoor dat
de stilstand van het voertuig beperkt wordt.
VeiligheidBij de ontwikkeling
van de mesttanktrailer is er natuurlijk rekening gehouden met de veiligheid. Er
blijven echter altijd risico’s bestaan. Het is daarom van groot belang om de veiligheidsvoorschriften na te lezen,
die vermeld staan in de handleiding die u gekregen hebt bij aflevering van de
tanktrailer.
Een van de grootste risico’s is het werken in of aan een tanktrailer. In de meeste
gevallen is het reukloze gas (H2S) aanwezig in een tanktrailer. Deze zijn echt
zeer gevaarlijk en bij een hoge concentratie zelfs levensbedreigend, jaarlijks
gebeuren hier weer ongelukken mee. Neem geen onnodige risico’s en probeer
ongelukken te voorkomen door de veiligheidsvoorschriften strikt in acht te
nemen.

Onderhouds- en inspectiepuntenIn dezelfde handleiding
vindt u instructies voor onderhoud en inspectie. Even wat belangrijke zaken op
een rijtje:
Natrekken van bouten Veerstroppen,
schokdemperbouten en draaikransbouten moeten zeer regelmatig nagetrokken
worden. Bijvoorbeeld bij een nieuwe trailer na 500 km of na 2 dagen. Deze
controle dient regelmatig herhaald te worden. Gebruik
de handleiding voor verdere instructies.
Voor iedere rit zijn er een aantal
zaken die gecontroleerd en getest moeten worden, waaronder: - Hydrauliek
ventiel, slangen, leidingen en koppelingen controleren en testen, - Luchtbalgen
visueel controleren op lekkage, - Werking
luchtcilinders controleren d.m.v. ventielenkast. Ontluchting dicht dan
cilinders naar 0-stand, - Vacuüm
kleppen en overdrukklep controleren, etc.
Bij vorst dient u er alert op
te zijn dat de vacuümventielen niet dichtvriezen. Het vacuüm zuigen van
tankvaten in de winter komt ieder jaar weer voor. Zorg dat de vacuüm ventielen
voldoende gesmeerd zijn en dat de chauffeur goed is geïnstrueerd om het
luchtklepje in de gaten te houden bij het lossen.
Monsterapparaat
(alleen voor Nederland)
Goed onderhoud aan
het monsterapparaat en met name de monstername cilinder is van belang. Dit om
te voorkomen dat er te weinig mest in het monsterzakje wordt gedaan.
Vragen Heeft u vragen over
het onderhoud aan uw tanktrailer of bent
u de handleiding kwijt? Neem gerust contact op met onze Aftersales-afdeling.
Zij zijn bereikbaar via e-mail: aftersales@d-tec.nl of telefoon: + 31 (0) 488 -
410864.
|
|
|